Tips om kruisbesmetting met allergenen op school of opvang te voorkomen.

We weten uit ervaring dat de kans op een (potentieel levensbedreigende) reactie op een school klein is. Maar niet ondenkbaar.

Het ene kind krijgt bij een kleinere hoeveelheid allergeen al een forsere reactie dan het andere. En allergische reacties kunnen ook verschillend verlopen.

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom deze checklist.

Voor scholen:

• Na toestemming van de ouders van het kind met allergie: zorg dat ouders van klasgenoten middels een brief op de hoogte zijn welke allergenen niet mee mogen naar school.
  • Spreek in de klas af dat de kinderen alleen hun eigen eten opeten en niet aan andermans tussendoortje of lunch komen.
  • Samen eten is prima. Het is zeker niet nodig het kind met allergie apart te zetten!
  • Het kan de voorkeur hebben om met beleid uit te zoeken welke kinderen naast het kind met een allergie zitten tijdens de eetmomenten.
  • Na het eten worden de handen gewassen, de tafels en vloer schoon gemaakt. Dit kan, afhankelijk van de leeftijd, door de kinderen zelf gedaan worden.
  • Wees bewust van knutselmomenten die mogelijk ook een allergeen bevatten. Bijvoorbeeld pinda’s rijgen of noten kraken.
  • Zorg dat je weet waar de tas met noodmedicatie van het kind met allergie hangt of ligt.

Voor kinderopvang:

• Zorg dat op de dagen dat het kind met allergie op de opvang is, dat er geen producten die het allergeen bevatten aanwezig zijn in de groep. Bijvoorbeeld op deze dagen geen pindakaas op tafel. Soms kan hier uitzondering op zijn, dit is in overleg met opvang en ouders van het kind met een allergie.
  • Wees bewust dat ook een mes wat eerder voor een ander kind gebruikt is, een kruisbesmetting kan veroorzaken als dit vervolgens voor een broodje voor het kind met een allergie gebruikt wordt. Afhankelijk van de allergie en het voedingsmiddel uiteraard.
  • Maak na het eten de tafel en de vloer schoon.
  • Maak de handen van de andere kinderen schoon als er een product gegeten is waar het kind met allergie niet tegen kan.