Voorbeeldbrief Allergie op School

Pas deze brief aan, aan de situatie van je kind. Vul de allergieën in, en de voedingsmiddelen waarmee rekening gehouden moet worden.

Beste ouders en verzorgers van klas ….

(Foto)

Even voorstellen: naam

(Naam ) zit bij uw zoon of dochter in de klas.

Waarom deze brief?

De reden hiervan is dat (Naam) een allergie heeft voor (allergeen/allergenen invullen (bv ei, melk, noten oid)) Hij heeft hier in het verleden een levensbedreigende reactie op gehad. Dit wordt anafylaxie genoemd.

In de eerste plaats leert (Naam) zelf wat hij wel en niet kan eten. Om veilig naar school te kunnen is het daarnaast belangrijk dat de mensen om hem heen weten wat ze moeten doen. Daarom vragen we ook uw medewerking.

(Naam docent)is op de hoogte en er zijn afspraken gemaakt wat te doen als er een allergische reactie optreedt. Er is ook een Epipen (adrenaline) aanwezig en medicatie voor een minder heftige reactie.

Omdat de kinderen gezamenlijk op school eten vragen we uw medewerking om de kans op een allergische reactie zo klein mogelijk te houden.

(De volgende producten bevatten- of kunnen cashewnoten of pistachenoten bevatten: (biologische) notenpasta; (biologische) noten- of mueslirepen, biologische pindakaas. Ook eigengemaakte smeerpasta’s kunnen cashewnoten of pistache bevatten. (dit naar inzicht invullen)

Zou u deze producten niet mee willen geven op het brood van uw kind? Ook via indirect contact, contact via handen of contact via oppervlakten zou (Naam) een spoor kunnen binnenkrijgen wat voor hem genoeg is om een (levensbedreigende) reactie te krijgen.

Voor traktaties kunt u altijd contact met ons opnemen. Ook voor de traktaties zijn afspraken gemaakt met de juf/meester.

Wat wel kan: (dit naar eigen inzicht invullen): pindakaas, hazelnootpasta, amandelspijs in een krentenbroodje en alle andere producten waar in de ingrediëntenlijst geen ... vermeld staan.

We hopen dat iedereen alle medewerking zal verlenen. (Naam) kan dan op een veilige manier meedoen in de klas.

We zijn natuurlijk altijd bereid tot uitleg als iets niet duidelijk is.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten,

ouders van (Naam)

(Naam, telefoonnr en mailadres van (een van de) ouders/verzorgers. )

Zie ook: www.schoolenallergie.nl of www.anafylaxis.nl voor meer informatie